In samenwerking met de Nederlandse Caravan Club beschrijven we hier onder in de caravan checklist waar je aan moet denken als je op reis gaat met een caravan.
Bij het inpakken van de caravan zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
Het inpakken van de caravan.
Zware voorwerpen als voortent, blikgroenten, krat (fris)drank, enz. dienen altijd zoveel mogelijk op de vloer van de caravan boven de wielas geplaatst te worden. Desnoods in het looppad, bij een tussentijdse overnachting kun je deze zware dingen dan zolang even in de auto zetten. Markeer de zware dingen op de paklijst zodat u er rekening mee kunt houden bij het inpakken.
Een gedeelte van de zware voorwerpen achterin de caravan inpakken- en een ander gedeelte voorin de caravan plaatsen, leidt meestal tot een onrustig weggedrag van de caravan. Door deze gewichtsaccenten op de uiteinden van de caravan krijg je namelijk hetzelfde effect als de slinger van een klok.
De kogeldruk
Als de caravan onderweg slingerneigingen vertoont is te weinig kogeldruk of een foute belading bijna altijd de oorzaak daarvan.
De kogeldruk is van essentieel belang voor een goed ‘rijgedrag’ van de caravan. De kogeldruk (maximum verticale last) staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak en op het kentekenbewijs deel I dat hoort bij de caravan. Het is meestal ergens tussen de 50 kg en 75 kg. Het dient aanbeveling deze kogeldruk aan te houden. Dit wil zeggen niet te overschrijden maar zeker niet door daar veel onder te gaan zitten.
De kogeldruk kunt u zelf eenvoudig meten met een personenweegschaal en daarop een stuk lat of buis onder de koppeling van de caravan. Er zijn ook losse kogeldrukmeters in de handel.
Maximale last
Op het kentekenbewijs van de caravan wordt ook het laadvermogen van de caravan aangegeven. Dit is de maximum last van het voertuig min het leeg gewicht van de caravan. Het mag duidelijk zijn dat de belading + het leeg gewicht van de caravan niet meer mag bedragen dan het vermelde maximum last van de caravan. Om dit vast te stellen kunt je met de beladen caravan voor je op reis gaat even langs een weegbrug te gaan. Ook zijn er losse weeginstrumentjes in de handel waar men met één caravanwiel oprijdt het gewicht afleest, idem voor het andere wiel en de optelsom is het totale caravan gewicht.
Caravan of camper paklijst
Wat je zeker bij je moet hebben is voldoende gas. Want gasflessen zijn niet overal te vullen en bepaalde flessoorten zijn ook niet overal om te ruilen.
Als je gaat kamperen in gebieden of seizoenen waarbij de temperatuur onder ongeveer + 4 Cº kan dalen dan kun je geen butaangas gebruiken want dit verdampt niet meer beneden deze temperatuur. Je dient dan propaangas te gebruiken. Onze paklijst zal u daar ook aan herinneren. Ook de bekende blauwe Camping-Gaz flessen en blikjes is butaangas
Verder is wat water voor een kop koffie onderweg of voor het spoelen van het toilet eigenlijk ook onmisbaar evenals een extra emmer om het afvalwater op te vangen.
Tot de standaard uitrusting van elke kampeerder behoren ook wat losse plankjes, het zogenaamde stophout, om onder een wiel aan te brengen op de staanplaats in de breedterichting van de caravan als de ondergrond niet helemaal waterpas is en/of onder de uitdraaisteunen als dit ook in de lengterichting niet het geval is. Deze staan natuurlijk ook op de paklijst.
Op de checklist: Extra reisdocumenten
Behalve de auto hebben caravans boven een totaal gewicht van 750 kg tegenwoordig ook een eigen kentekenbewijs, deel I, deel II en een overschrijvingsbewijs en dus ook een eigen kentekenplaat.
Verder dient op de groene kaart, die bij uw autoverzekering hoort, ook de aantekening vermeld te staan dat uw caravan meeverzekerd is.
Maar gaat u naar, of rijdt u door, Spanje, Polen of Duitsland dan heeft u voor de caravan een eigen groene kaart nodig. Deze groene kaart, met het kenteken van uw caravan, moet worden aangevraagd bij uw autoverzekeraar en wordt niet elk jaar automatisch toegezonden.
Caravans beneden de 750 kg, inclusief laadvermogen, moeten voorzien zijn van een witte kentekenplaat met daarop het kenteken van de trekkende auto.
Op vakantie: Controleer de banden.
De grootste oorzaak van pech en ongelukken tijdens de vakantie met een caravan zijn de banden. Controleer voordat u op reis gaat de bandenspanning. De inpaklijst zal u hieraan ook helpen herinneren. De geadviseerde bandenspanning varieert voor caravans tussen de 2,5 en 4,5 bar. De juiste spanning staat in de regel aangegeven op de wielkast van de caravan. Deze wordt meestal ook vermeld in het instructieboekje. Vraag het anders de dealer. Als vuistregel wordt aangehouden dat caravans tot maximaal 1200 kg 3 bar druk moeten hebben, en daarboven 3,5 bar. Een te lage bandenspanning heeft invloed op het laadvermogen van de caravan en vooral ook invloed op het rijgedrag.
Let ook op de leeftijd van de band. De geadviseerde vervangingsleeftijd van een caravanband is zes jaar. Dit is niet vanwege de slijtage maar vooral omdat er uitdrogingsscheurtjes ontstaan. Hierdoor kan de kwaliteit van een band dan snel terug loopt.
Vakantie en veiligheid
Om dieven geen kans te geven de caravan mee te nemen staat er, ook al omdat veel verzekeringsmaatschappijen dit voorschrijven, een goedgekeurde anti – diefstal beveiliging op de paklijst. Dit kan zijn een wielklem, wielketting, koppelingslot, enz.
Voor waardevolle spullen kan een stevige kluisje op een niet in oog springende plaats een oplossing zijn.
Ga je met kinderen op vakantie hou er dan rekening mee dat een autoreis veel energie kosten. Lees ook onze tips en adviezen voor vakantie met kinderen. Zo mogen baby’s natuurlijk al vroeg mee op vakantie. Maar wist je dat baby’s niet langer dan een paar uur in een maxicosi of kinderstoeltje mogen zitten.
Hulpspiegels voor de caravan
Of je de auto moet voorzien van hulpspiegels hangt af van de breedte van de auto en/of de caravan. Als je de breedte meet van het hart van de linker autospiegel tot het hart van de rechter autospiegel en komt deze maat overeen of is groter dan de breedte van de aanhanger dan heb je geen hulpspiegels nodig.
Rijbewijs voor de caravan?
Voor caravans tot 750 kg zijn er geen beperkingen mits de auto dit mag trekken zie hiervoor deel I van het kentekenbewijs. Voor B+E rijbewijshouders zijn er eigenlijk geen beperkingen, hier geldt dat zij elke aanhanger mogen. Ze mogen deze alleen trekken mits zij de voor de trekauto toegestane maximum aanhangwagenmassa niet overschrijden. Zie hiervoor ook weer het kentekenbewijs van de auto.
Voor houders van rijbewijs B ligt het iets ingewikkelder.
Zij mogen een aanhanger van meer dan 750 kg trekken als:
De toegestane maximum massa van de aanhanger niet meer bedraagt dan de ledige massa van de auto. En ….
De toegestane maximum massa van de auto + de toegestane massa van de aanhanger niet meer bedraagt dan 3500 kg.
Deze informatie is samengesteld in samenwerking met de Nederlandse Caravan Club. Dit is een club fanatiekelingen die elk jaar lekker op vakantie gaan. Mocht je specifieke vragen hebben meld je dan aan bij deze club.