Hoe bereid je je voor op een fietsvakantie? Wat zet je op je paklijst? In wat voor staat is je fiets en waar let je op? Allemaal vragen die belangrijk zijn als je je voorbereid op een fietsvakantie of fietsreis. Hier lees je hoe je je voor kunt bereiden op je fietsvakantie. In samenwerking met Eric Schuijt van De Vakantiefietser uit Amsterdam hebben we een en ander op een rijtje gezet.
Inpaklijst Fietsvakantie
De volgende producten mogen zeker niet ontbreken op je fietsvakantie paklijst:
- Banden reparatieset
- Helm (let op in sommige landen verplicht)
- KEMA gecertificeerd Fietsverlichting
- Compact GPS systeem
- Extra slot
- Regen kleding
- Bekijk ook de overige producten
Voordat je weggaat
Kijk voordat je op fietsvakantie gaat alle vaste en draaiende onderdelen van je fiets na. Controleer of de alle boutjes goed vastzitten. Probeer achter ieder boutje een borgmoer te monteren, zodat hij niet los kan trillen. Gebruik anders een veerringtje en/of Loctite. Check of het zadel goed vastzit.
De draaiende onderdelen zijn het belangrijkst, want die zijn aan slijtage onderhevig. Veelal uit zich dat door speling. Kijk vooral de wielen, balhoofd, trapas, banden, ketting en cassette en remblokjes na. Ga bij twijfel even langs bij een een specialist.
- Wat voor fietstassen neem je mee op fietsreis? Je hebt twee soorten fietstassen; waterdichte en niet-waterdichte. Niet-waterdichte fietstassen hebben als voordeel dat ze vaak minder duur zijn en dat ze meer opbergvakken hebben dan waterdichte tassen. Meestal hebben niet-waterdichte fietstassen een regenhoes (die ook los te koop is) die redelijk voldoet. Bij een flinke regenbui tijdens je fietsvakantie, zal er echter water van achteren doorsijpelen. Waterdichte tassen hebben naast hun waterdichtheid het voordeel dat het materiaal vaak steviger is en dat ze betere ophanghaken hebben. Ze zijn soms zelfs goedkoper dan niet-waterdichte tassen! De tassen die gemaakt zijn van Cordura zijn steviger (en duurder) dan de tassen die gemaakt zijn van Aqualine of Polyester.
Sluitingen zijn er in diverse soorten; de ene tas heeft een zogenaamde rolsluiting, een ander klep met klikgespen en een ander weer een klep met rits. Als je veel bagage mee neemt op reis, dan leent een klep met klikgespen zich uitstekend om hem overvol te proppen met alle spullen die op je fietsvakantie paklijst staan. Sowieso is een klepsluiting prettiger in gebruik, want je bent met twee bewegingen bij je bagage. Een tas met een rolsluiting vergt meer handelingen. Een rits kan bij een te zwaar beladen fietstas ook scheuren (en in andere gevallen ook).
- Achtertassen:
Heb je heel weinig bagage om in te pakken voor je fietsvakantie, dan heb je geen voortassen nodig. Alle achtertassen passen bijna op alle bagagedragers. Bij Ortlieb en Vaude kun je de haken bovendien verschuiven. Voortassen zorgen er wel voor dat de fiets stabieler rijdt. - Voortassen:
Neem je veel spullen mee op reis, stop dan 1/3 van het totaal gewicht in de voortassen, dan rijdt de fiets stabiel. - Stuurtas:
Een stuurtas is handig om je kostbaarheden die je meeneemt op reis in te stoppen en de landkaart boven op te plaatsen. Hij is snel los en als schoudertas te gebruiken; handig als je even iets lekkers in een boulangerie wilt kopen. Een stuurtas schudt op onverhard wegdek nogal en maakt het sturen zwaarder. - Kanozak:
Een kanozak/achtertas is handig om de grotere, logge dingen op de paklijst staan, zoals slaapzakken, matjes en tentstokken, in te stoppen. Deze kun je met een spanbandje makkelijk achterop de bagagedrager binden. Bovendien is een kanozak goedkoop.
Tent voor je fietsvakantie
Een fietstent hoeft niet superlicht te zijn. Een gewicht tot 1700 gram voor een persoon, of 4 kilogram voor twee personen is wat gewicht betreft gangbaar. Als je iedere dag wilt kamperen tijdens je fietsvakantie, kies dan een ruime tent waar je alle fietstassen met bagage in kwijt kunt en ook eventueel je fietsen. Gebruik je de tent alleen als er geen hotel is, dan kun je een kleinere tent kiezen en de -waterdichte- tassen ’s nachts gewoon op de fiets laten hangen bij je tent.
Kookspul op de paklijst
Binnen West-Europa voldoet de camping-gaz brander die op de paklijst staat meestal voor een fietsvakantie. Hier kan iederen wel mee overweg. Ga je vaker op reis of zelfs op wereldreis, kies dan een multi-fuel brander, dat is een brander die zowel benzine als diesel kan stoken. Voor het gemak noem ik ze even benzinebranders. Benzine is goedkoop om op te koken tijdens je fietsvakantie. Een bezinebrander vergt wel meer kennis dan een gasbrander. Je moet hem eerst voorverwarmen. Dit doe je door een beetje benzine uit de brandstoffles in de de brander te pompen. Dit steek je aan en als de benzine bijna opgebrand is, draai de branstoftoevoer open en je kunt gaan kokerellen. Gebruik bij voorkeur loodvrije superbenzine, want die geeft het minste roet.
Houd er rekening mee dat als je een brander mee wilt nemen in het vliegtuig, je moet zorgen dat hij niet naar benzine ruikt! Kortom doe wat afwasmiddel of Axe erin. Zet in het geval van een lange reis een onderhoudsset op je fietsvakantie paklijst.
Voor noodgevallen of een bakje thee onderweg kun je een Esbit Little Chief kopen. Een piepklein kookapparaatje.
Slaapzakken voor je fietsvakantie
Voor een zomervakantie waarbij de nachttemperatuur niet onder de tien graden komt, voldoen de meeste slaapzakken. Vooral bij lagere temperaturen moet je bepalen of je dons of een kunststofvezel wilt. Dons is duurder, warmer en compacter, maar eenmaal vochtig duurt het langer voordat het droog is. Kunststofvezels hebben een groter volume en hoger gewicht, maar worden minder snel vochtig. Een mummieslaapzak slaapt warmer dan een dekenmodel, omdat een mummieslaapzak beter de lijn van het lichaam volgt. Bovendien kun je lekker je hoofd erin wegstoppen. Als je een slaapzak thuis bewaart, laat hem dan niet in de compressiezak zitten, maar leg hem uit of stop hem in een grote vuilniszak.
Slaapmatten voor je fietsvakantie
Wil je comfortabel slapen, neem dan een zgn. self-inflating matje mee op vakantie. Deze zijn er in diktes van 2,5, 3,8 en 5 cm. Ze zijn er ook in verschillende lengtes. Gebruik je het matje alleen in de zomer, overweeg dan een matje met een lengte van drie-kwart (119 cm). De meeste mensen slapen immers in een embryo-houding; dus met opgetrokken benen. Kies niet voor een superlicht matje, want die prikken sneller lek. Eenmaal thuis moet je je self-inflating matje met losgedraaid ventiel opruimen in een ruime vuilniszak.
Staan slaapspullen alleen voor noodgevallen op je paklijst of voor een zeer lange reis, neem dan een foam-matras. Deze zijn lichter, spotgoedkoop en kunnen niet lekstoten tijdens je vakantie. Maar het duurt wel twee nachten voordat je eraan gewend bent!
Schoenen en sokken voor je fietsvakantie
Echte wielrenschoenen hebben altijd een knoertharde zool, zodat je de pedalen niet meer voelt na 240 kilometer. Nadeel is dat je er bijna niet mee kunt lopen. Goede fietsvakantie-schoenen zijn iets soepeler, maar hebben toch een hardere zool. Veel fietsvakantie-schoenen zijn geschikt voor SPD-pedalen. Als je SPD-plaatjes onder deze schoenen monteert kun je van SPD-pedalen gebruik maken. Om de voeten warm te houden tijdens de fietsvakantie, voldoen Thermolite fietssokken. Om ze koel te houden zijn Coolmax sokken perfect. Houd je voeten ook droog met Sealskinz waterdichte sokken, deze laten geen druppel water door. Ook handig als je kampeert en ’s ochtend over het natte gras naar het toilet moet lopen.
Fietsbroek voor op reis
Een fietsbroek met kunstzeem moet strak om de billen zitten, om schuiven te voorkomen. Dus geen katoenen onderbroek eronder dragen! Als je niet met je billen wilt pronken dan kun je kiezen voor een fietsonderbroek met ingelegd kunstzeem met daarboven een gewone korte fietsbroek. Let op dat er tussen je billen en je zadel geen naden zitten die kunnen gaan irriteren. Pas dus een fietsbroek voordat je hem koopt! Voor gezette mensen zijn er koersbroeken met een iets groter kunstzeem. Enuuh, iedere dag een schone koersbroek is wel net zo lekker en hygiënisch.
Spoel je ‘zeem’ altijd goed uit. Wasmiddelrestjes kunnen tijdens het fietsen irritatie veroorzaken. Ben je erg gevoelig hiervoor, gebruik dan of gewoon de shampoo die je altijd gebruikt, of helemaal geen wasmiddel. Als je een geïrriteerd zitvlak hebt, kan een zachte crème helpen, zet die dus op je fiets-vakantielijst.
Bovenkleding op de paklijst
Bij warm weer voldoet een katoenen T-shirt redelijk. Het bezwete katoen kleeft aan je lichaam maar als je dan afdaalt, kun je een flinke verkoudheid oplopen. Synthetische kleding zoals bijvoorbeeld coolmax voldoet beter tijdens je fietsvakantie. Dit materiaal transporteert het zweet van je lichaamsoppervlak naar de bovenkant van het shirt waar het verdampt.
Is het nat en/of koud, draag dan thermische kleding, dat is kleding die als directe laag op de huid wordt gedragen. Het houdt je warm en het transporteert lichaamszweet naar buiten. Daarboven kun je dan een dunne fleece, en in ieder geval een ademend regenjack dragen. Dit wordt het drie-laagsprincipe genoemd. Als het koud en droog is, dan is een windjasje ideaal. Nog lekkerder is kleding van Icebreaker. Deze is van merino-wol en jeukt niet. Bovendien hoef je niet je kleding niet iedere dag te wassen tijdens je vakantie, want het houdt geen geurtjes vast (echt waar!) Dus je kan een week fietsen zonder kleding te wassen.
Regenkleding voor je fietsvakantie
Als het regent tijdens je fietsvakantie wil je droog blijven. Goedkope regenkleding is niet-ademend. Dit betekent dat al het transpiratievocht onder de regenjas blijft hangen. Een ademend regenjasje heeft daar veel minder last van. Hierbij geldt wel de vuistregel; hoe duurder het jasje hoe beter het ademende vermogen. Een poncho op je paklijst kan een acceptabele low-budget oplossing zijn, maar houd dan rekening met harde windstoten. Zeker in de bergen is een poncho af te raden. Regenbroeken zijn ook van ademend materiaal. Meestal minder ademend dan de jasjes, maar de benen transpireren dan ook minder. De kleurstellingen zijn altijd saai; zwart of grijs. Waarom? Omdat dan de modder minder opvalt.
Is het erg nat, trek dan waterdichte Sealskinz sokken en handschoenen aan. Deze zijn ook ademend, dus zweetvoeten en handen krijg je niet. Is het echt berekoud, trek dan zogenaamde linersocks of -gloves aan die voor wat extra warmte zorgen. Maar er zijn ook met merino-wol gevoerde Sealskinz sokken hoor!
Helmen en fietsvakantie
In Spanje en Australië zijn fietshelmen wettelijk verplicht. In Nederland niet, maar een helm is in het drukke verkeer bijzonder zinvol. Een fietshelm is licht van gewicht, is opvallend en beschermt tegen de felle zon. Er zijn dus bijna geen redenen om er geen te dragen tijdens je fietsvakantie.
Overige spullen op je paklijst
Er zijn ontzettend veel handige en zinvolle spullen voor onderweg die niet misstaan op je fietsvakantie paklijst. Wat denk je van hoofdlampjes, multi-tool, synthetische handdoek, noodfluitje, waterfilter, waterzak, rugzakje, EHBO-set, universele rubberstop, kompas of verrekijker.
Fiets meenemen in het vliegtuig?
Op Schiphol kun je fietsdozen kopen. Uiteraard moet je gereedschap bij je hebben om het stuur los te draaien, het zadel te laten zakken en de trappers los te halen. Probeer dit thuis alvast uit, dat scheelt veel stress. Op www.vakantiefietser.nl kun je zien hoe je fiets handig in een doos kunt inpakken. Je hoeft niet de lucht uit je banden te laten lopen. In een bagageruim zal er minstens een luchtdruk van 0 bar zijn en een fietsband kan dat drukverschil zonder problemen aan (mits je hem NIET knoerthard hebt opgepompt).
Een groter probleem is meestal overgewicht. De bagagelimiet is normaal gesproken twintig kilo, met een officieuze uitloop van tien procent. Wij hevelen altijd alle zware spullen over naar de handbagage en maken de twee achtertassen aan elkaar vast, zodat ze één tas lijken.
Vlieg je terug naar Nederland, maak dan van een stel kleine dozen één grote, bijvoorbeeld met breed plakband.
Op korte vluchten pak ik de fiets niet in. Als je hem gewoon afgeeft, zien de kruiers tenminste dat het een fiets is en doen ze er vanzelf voorzichtiger mee. Dat het voor hen ook wel makkelijk is, bleek wel toen Eric een Indonesische kruier op zijn fiets naar het vliegtuig zag rijden.